Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 gru 2024, 06:19

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Paliwo do STD
PostNapisane: 01 cze 2015, 11:58 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Przez ostatnie 10 lat wielu zawodników przeminęło się przez kategorię FSR STANDARD. STANDARDY nie tylko nie upadły w szybkim czasie jak to co poniektórzy prorokowali, ale mają się dobrze i są jedną z najliczniej obsadzanych kategorii na zawodach. Nawet konkurencja bez pytania przejęła nazwę i przepisy, i robi wyścigi STD na swoich zawodach. I NIECH ROBI!!! To tylko potwierdza sukces STD.
Przez te wszystkie lata kategoria okrzepła. Przepisy okazały się utrafione i przez ten czas w zasadzie nie były zmieniane, ponieważ nie było takiej potrzeby. Przez te wszystkie lata przewijał w zasadzie tylko jeden aspekt. PALIWO. Jak tylko komuś łódka szybciej popłynęła, od razu były podejrzenia o stosowanie niedozwolonych odczynników. I testery też nie do końca załatwiały sprawę, ponieważ nie do końca są doskonałe. Sam sprawdzałem paliwo na zawartość nitra i nie zawsze wskazania były prawidłowe.
Myślę, że chyba niezłym pomysłem będzie powrót do początków kategorii. Jak starzy zawodnicy pamiętają, to organizator miał zapewnić paliwo na imprezę. Moim zdaniem, warto rozważyć,czy nie powrócić do takiego sposobu dystrybucji paliwa na zawodach. Organizacyjnie można to rozwiązać w dosyć prosty sposób. Wszystko jest do uzgodnienia przez samych zawodników. W Jaworze może być okazja do przedyskutowania tej kwestii przez większość zainteresowanych którzy na tych zawodach będą.
Z uwagi ,że klasa stała się międzynarodowa, więc moim zdaniem watro jeszcze raz przemyśleć cały problem. Bo, to że problem paliwa w STD istnieje, to każdy zainteresowany przyzna. Na początku chciałem złożyć wniosek do zarządu sekcji w sprawie paliwa, ale myślę, że na ten temat powinni wypowiedzieć się zainteresowani zawodnicy
Zapraszam do dyskusji.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2015, 16:19 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 25 mar 2007, 15:43
Posty: 325
Lokalizacja: Wałbrzych/Jawor
Ja jestem za,aczkolwiek nie sa to jakies kolosalne sumy aby kazdy nie mógł sobie kupic.Ale z drugiej strony wyeliminuje sie w ten sposób kombinatorów.

_________________
Z pozdrowieniami modelarskimi
Grzegorz Hucher
POL-401


Ostatnio edytowano 02 cze 2015, 18:24 przez Grzesiek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2015, 16:42 
Offline
Kozak
Kozak

Dołączył(a): 10 sie 2009, 20:55
Posty: 596
Już przed Miłocinem proponowałem Ci żeby zająć się tym tematem .

Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2015, 23:18 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
witam,
w imieniu członków Klubu IKAR we Wrześni chciałbym przekazać jedną uwagę co do paliwa: co da zakup standardowego paliwa przez organizatorów, kiedy teoretycznie każdy przed startem może sobie profilaktycznie zaaplikować "setkę" nitra do zbiornika i kto to sprawdzi? no chyba, że tankowanie ma się odbywać w jakiś komisyjno-śledczy sposób. ale to już chyba przesada co nie? ewentualne kombinowanie z paliwem w tej klasie można by ukrócić wprowadzając radykalne przepisy dotyczące budowy modelu: np. ograniczając pojemność zbiornika.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2015, 07:08 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 12 gru 2009, 20:20
Posty: 289
witam
co ma wspólnego ograniczenie pojemności zbiornka z dodawaniem nitra do paliwa?
-darek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2015, 11:20 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Moim zdaniem. ograniczenie pojemności zbiornika nie jest głupim pomysłem. Kiedyś,kiedy jeszcze paliwo było za darmo, jakimś trafem szybko go ubywało, bo okazywało się,że na jeden wyścig delikwent potrzebuje 1,5 litra. Jeżeli wszyscy będą mieli takie same baki w łódkach to paliwa na zawodach zużyje się mniej. Do łódki STD 0,5 litra paliwa to jest aż nad to, na 20 minut w zupełności wystarczy. A co do sprawdzenia zbiorników na zawartość nitro metanu, wystarczy zwykła strzykawka. Na "tankowanie'' należy przyjść z pustym zbiornikiem. Samo "tankowanie" na zawodach można zostawić w gestii zawodników. Wystarczy ustanowić zmieniających się wybranych zawodników do sprawdzenia samego tankowania i po problemie. Nawet sędzia nie musi brać w tym udziału, bo zainteresowani sami będą się sprawdzać na wzajem. Paliwo można zrobić hurtem na początku sezonu. Oczywiście musi być dostępne także poza zawodami, do treningów. Ale to tez nie jest problem, bo jak każdy zawodnik zainteresowany określi swoje potrzeby, to mu się tego paliwa sprzeda, ile będzie potrzebował.Logistycznie nie jest to trudne do wykonania.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2015, 17:44 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 12 gru 2009, 20:20
Posty: 289
Na pierwszych zawodach w Żninie każdy zawodnik w klasie STANDART otrzymywał przed biegiem odmierzoną ilość paliwa.
Żadnych przepałów nie było!
-darek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 cze 2015, 18:02 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2007, 22:32
Posty: 94
Lokalizacja: Wrocław
----------------


Załączniki:
Komentarz: Wynik
Wynik badania pod kątem zawartości nitrometanu.jpg
Wynik badania pod kątem zawartości nitrometanu.jpg [ 115.81 KiB | Przeglądane 12442 razy ]


Ostatnio edytowano 05 lut 2017, 22:00 przez piotrj, łącznie edytowano 1 raz
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 cze 2015, 21:26 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
I mamy problem z głowy :) . Jeżeli mamy dostęp do takiego urządzenia, to już nawet na tych zawodach w Jaworze możemy kontrolnie sprawdzić jak to z tym "nitrem" jest :D I jak myślę problem nitrometanu w paliwie zniknie :jajcarz: . Bo sprawdzenie nie będzie polegało na wlaniu jakiegoś specyfiku , którego dokładność jest w zasadzie żadna.... To urządzenie jest w stanie wykazać nawet śladowe ilości nitrometanu W Jaworze będzie absolutna większość zainteresowanych zawodników, więc na zebraniu, które proponuję niniejszym zwołać, omówimy wszystkie aspekty problemu.
Myślę,że w sobotę po południu, dłuższa chwila się znajdzie.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 09:49 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 23 sie 2010, 11:00
Posty: 132
Witam
Panowie dajcie spokój z paliwem do STD,
w założeniu miała to być klasa na kadłubie śp. Ludka i silnikiem asp.
Na początku motorki to był asp, webra no i mvvs więc paliwo 80/20 było dobre.
Tylko minęło kilka lat weberki i mvvs się wykruszyły,) o silniku asp nie będę się wypowiadał), więc zaczęto stosować motorki samochodowe lub novarossi, a te motorki wykonane w innej technologi niestety bez nitro chodzą jak ferrari na etylinie 88.
Proszę zobaczyć ile osób w tej chwili startuje w std -18-20, więc staje się to popularna klasa. Brnięcie dalej w przepisy z paliwem 80/20 jest bezsensem, chcecie rozwoju tej klasy zrezygnujcie z głupiego przepisu odnośnie zakazu używania nitro. Niech będzie dozwolone stosowanie ile kto chce, bez problemów i sprawdzania czy jest nitro czy nie czy, zbiornik 1,5l czy 5 litrów, czy po biegu czy przed biegiem, czy organizator kupi czy urządzenie spektrometr itd.
Panowie nie brnijcie w paranoje, zezwolić na lanie nitro w std a na pewno będzie to z korzyścią dla klasy STD.
A to powody za :
- większy wybór motorów (tylko proszę mnie nie przekonywać do asp, miałem go w samolocie problemy z regulacja pracą itd)
- łatwiejsza regulacja a co za tym idzie więcej będzie modeli na wodzie, ( a nie ze na 9 zawodników pływają 3 modele bo inne ciągle są regulowane na pomoście)
-skończą się problemy z pracą silników (bo wyższa/ nizsza temperatura między biegami wilgotnośc itd)
- na wodzie będzie wyścig bo będzie pływało 8 modeli a nie 3 które pierdzą i ledwo płyną

W Miłocinie widać było, że std odżyły - dlaczego bo był lane nitro, nikt mi nie powie ze paliwo koloru pomarańczowego jest paliwem 80/20, i co klasa straciła na tym raczej zyskała.
I teraz powiem, tez pływałem na nitrze w Miłocinie możecie mnie objąć infamią czy nazwać oszustem.
Dlaczego pływałem bo po 3 trzech sezonach wiecznego regulowania silnika Sh, wymiany gaźników od samochodowych po gaźnik Sh miałem dosyć 4 minutowych biegów, dlatego w miłocinie to zrobiłem po raz pierwszy ( decyzja został prze ze mnie podjęta o po tym jak zobaczyłem jak ze dwie osoby lały dziwne kolory paliwa do std.) I co w końcu po 3 latach std zaczął pływać normalnie. I nie przekonujcie mnie do regulacja można wszystko osiągnąć to nie motorki nie te lata.
NITRO DLA STD - ODMIENI WIZERUNEK KLASY STD
JA WNOSZĘ O ZMIANĘ REGULAMINU I DOPUSZCZENIE NITRO DO KLASY STD

Panowie młodość nie wróci do was przez to że nię bedzieice lac nitro do STD. Natomiast wprowadzenie wyżej wskazanych pomysłów spowoduje , że tak nitro będzie lane tylko np w czasie biegu, przed samym startem itd. Więc dajcie sobie spokój z głupimi przepisami w tym zakresie.(komisje, strzykawki itd bo się cofacie a nie rowijacie) O ile pare lat temu gdy klasa powstawał miało to jakiś sens to o tyle na dzień dzisiejszy dla dobra tej klasy należy zezwolić na lanie nitra i stosowania paliwa w oparciu o oleje syntetyczne(nikt o zdrowych zmysłach nie wleje 30% nitro do std będzie to 5-10 procent aby ułatwić rozruch regulacje płynność pływania.

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 11:43 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam - chciałbym odnieść się do postu crimen'a 76.
Gdy mamy zamiar zrobić model danej klasy, to najpierw powinniśmy dokładnie zaznajomić się z przepisami dot. tego modelu. I tak - w klasie FSR 7,5 na pewno nie wolno stosować silników np. 10 ccm, a w klasach benzynowych nie lejemy ani metanolu, ani nitrometanu. Podobnie jest ze standardami. Czytamy przepisy i stosujemy się do nich, lub jeśli nie podobają się, to robimy po prostu inny, bardziej nam odpowiadający model. Nie ma przymusu. Uważam, że każde naruszenie przepisu przez stosowanie nitrometanu w paliwie, jest jak stosowanie dopingu w innych dyscyplinach sportu. A takie postępowanie jest naganne i ostro potępiane. Jak np "kariera słynnego kolarza" Armstronga, który świadomie oszukiwał przez lata swoich kolegów-kolarzy, jak i cały sportowy świat, korzystając z niedozwolonych środków. W modelarstwie jest kilka dyscyplin, gdzie stosowane jest paliwo 80/20, jak modele samochodów torowych na uwięzi, czy modele latające na uwięzi F2A.
Prosiłbym również nie nazywanie przepisów "głupimi", bo tak jak wcześniej pisałem - albo pasują, albo nie.
I na koniec odnosząc sie do Twojego stwierdzenia - I teraz powiem, tez pływałem na nitrze w Miłocinie możecie mnie objąć infamią czy nazwać oszustem - przyznaję Ci tylko w tym momencie rację - tak, jesteś po prostu oszustem, świadomie i premedytacją żerującym na uczciwości innych modelarzy.
A na w/w temat można oczywiście podyskutować, czy wręcz zrobić głosowanie wśród zawodników tej klasy.

To tyle - Jan Sewerniak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 14:02 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 23 sie 2010, 11:00
Posty: 132
Witam
właśnie nie życiowe przepisy, które nie są dostosowywane do zmian które nastąpiły w świecie powodują, że ludzie zaczynają kombinowania. A jeżeli ktoś wierzy w uczciwą rywalizację w jakimkolwiek sporcie czy to przez pryzmat sprzętu, paliwa itd to jest naiwny.
Natomiast niechęć do zmian w STD spowodowana jest pewnymi partykularnymi interesami niektórych osób.
Skazując klasę std na asp i kadłub drewniany wyrządzacie jej tylko szkodę.

Cytuj:
gdzie stosowane jest paliwo 80/20, jak modele samochodów torowych na uwięzi, czy modele latające na uwięzi F2A
- tylko że ktoś produkuje silniki pod te paliwo natomiast do FSr raczej nikt nie robi silników pod to paliwo.

Cytuj:
jesteś po prostu oszustem, świadomie i premedytacją żerującym na uczciwości innych modelarzy.
- tak jestem ale nie tylko ja, nie wierze ze std w tym roku są tak zrobione ze pływają tak szybko.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 16:44 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam - pewnie jestem naiwny, ale wierzę w fair play. Dla nie zorientowanych, cytat z Wikipedii - Fair play (z ang. czysta gra) – norma wartości w sporcie. Jest wyrazem postawy reprezentowanej na boisku, gdzie zwycięstwo nie jest celem, który należy osiągnąć za wszelką cenę. Postawa ta cechuje się przestrzeganiem przepisów gry i odrzuceniem korzyści wynikających z błędów sędziego oraz różnego rodzaju oszustw sportowych. Sportowca przestrzegającego zasad fair play można poznać po godnym zachowaniu zarówno w wypadku zwycięstwa jak i porażki. Pewnie, że trudno przestrzegać tych wymagań, ale jak pisałem -nie ma przymusu, zajmujemy się tą dyscypliną z własnej woli, ale na zasadach obowiązujących wszystkich po równo. Doping w sporcie, to coś jak dopalacze - samo zło.
Można dyskutować nad zmianami, można zaproponować nową klasę, nazwaną np. NITRO-50 (to tak jako smutny żart) , ale pewnie i tu by nie było po jakimś czasie zgody.

Przy okazji zawodów, jak jest potrzeba można porozmawiać, ale jeśli na razie obowiązują dotychczasowe przepisy, to postępujmy FAIR PLAY !!

Jan Sewerniak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 17:57 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Wielokrotnie pisałem i mówiłem, że nitrometan nie jest żadnym złotym środkiem, pozwalającym na idealną pracę każdego silniczka. Jego brak, jest za to idealnym usprawiedliwieniem dla delikwentów, którzy nie potrafią poradzić sobie z regulacją swoich silników.
Klasa FSR STANDARD ma już 10 lat z okładem. Przez ten czas przewinęło się przez std wielu zawodników. Jedni nabyli wiedzy fachowej, mistrzami świata, nawet zostali. A inni uczyli się kombinowania jak omijać przepisy, wcale nawet niezbyt restrykcyjne.
Kolego Crimen, przyznając się do świadomego używania niedozwolonego składnika, okazałeś moim zdaniem zlekceważenie innych kolegów zawodników. Ja to widzę tak: Wlałem, i co mi ku..wa zrobicie!? Nic Ci nie zrobimy. Bo to jest tylko zabawa i sport, który także jest zabawą.
Ale każdy z tych zawodników juz zawsze będzie wiedział z kim ma do czynienia. Taki numer mozna zrobic raz. A dobry wizerunek bardzo łatwo jest stracić, cholernie trudno jest go odzyskać!
Przepisy STD obroniły się same. Nie ma potrzeby ich zmiany. Zwłaszcza tych o paliwie. Moim zdaniem dopuszczenie nitra do paliwa, spowoduje zdublowanie klasy STD ze zwykłą kategorią V3,5.A to nie ma większego sensu
Teraz, kiedy mamy dostęp do profesjonalnego urządzenia, które jednoznacznie określa nawet śladowe ilości nitra w paliwie, możemy bez problemu sprawdzić każdego zawodnika. Sposób kontroli jest do ustalenia przez samych zawodników. W poważnym sporcie także są podobne kontrole i nikt się nie oburza. Okazja do ewentualnego sprawdzenia działania urządzenia, będzie już na zawodach w Jaworze
Choć, wg mnie powinna być jednak zrobiona jedna drobna korekta przepisów:
Chemia paliwowa poszła daleko do przodu i ilość oraz dostępność bardzo dobrych mieszanek olejowych wzrosła. Wielu zawodników zaczęło używać paliw gotowych dostępnych w sklepach. Producenci paliw, oprócz informacji, ze w paliwie jest lub nie ma nitrometanu, nie zdradzają swoich receptur. Wiem z ostatnich moich doświadczeń, że paliwo dobrej firmy jest na pewno lepsze, od tego, które sami robimy. Dopuszczając dowolność oleju w paliwie wg mnie zrobimy tylko dobrze naszym motorkom.
Na koniec: piszesz, kol. Crimen o partykularnych interesach niektórych określonych kół, czy osób. Myślę,że pijesz do mnie. Czy myślisz, ze jeżeli Pan JAN SEWERNIAK skonstruował AJAKSA, a ja go produkuję, to mamy w tym jakiś partykularny interes? Człowieku opamiętaj się. Więcej tych AJAKSÓW rozdałem , jak sprzedałem. Przeszkadza Ci drewno albo ASP? To nie buduj! Przymusu nie ma. Jest tyle możliwości budowy łódek, że każdy może budować jak mu się podoba.
Ale, jak widzę , nie każdy umie zbudować łódkę tradycyjnie z drewna, bo do tego trzeba mieć trochę wiedzy modelarskiej , nawet tej podstawowej. A AJAKS po to został wymyślony, i stworzony żeby właśnie tacy malkontenci, jak miedzy innymi Ty, mogli tej podstawowej wiedzy liznąć.
W Jaworze będzie okazja pogadać o tych sprawach
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 cze 2015, 19:09 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 12 lis 2006, 18:56
Posty: 38
Witam wszystkich
Chciałbym dorzucić swoje dwa grosze do dyskusji o paliwie do STD. Na wstępie: nikogo nie chcę oceniać ponieważ każdy postępuje tak jak uważa za stosowne.
Moja córka startowała parę lat w STD i również zaczynaliśmy od silnika ASP. Wyniki były niezadowalające, więc zdecydowaliśmy się na zastosowanie - jako pierwsi - Nova Rossi. Robiłem to z mieszanymi uczuciami ponieważ w założeniu miała to być klasa możliwie najtańsza (uczestniczyłem w tworzeniu tej klasy). Pamiętając z bardzo dawnych lat problemy z silnikami wysokoobrotowymi w łódkach bez przekładni szukałem silnika o jak największym skoku tłoka (duży moment przy niższych obrotach) znalazłem taki motor wśród NOVA (przy okazji cena silnika była bardzo dobra, nowy od dilera ok. 400zł). Był to najprostszy 3-kanałowy motor OFFROAD. Zastosowałem ciężkie koło zamachowe (podobne do starego koła od WEBRY) oraz gaźnik od tejże WEBRY o przelocie chyba 5mm. Rura rezonansowa też od NOVA. Silnik na paliwie 20/80 (z rycyną) pracował bardzo dobrze. Regulacja - nie pamiętałem co to jest (zastosowany był zbiornik wyrównawczy). Przy okazji silnik w takiej konfiguracji nigdy się nie popsuł (kupiłem dodatkowo korbowód oraz tuleję z tłokiem i do dzisiaj leżą w pudełku). Wg minie jeżeli nie próbujemy na siłę zakładać gaźnika od autka o dużym przelocie i walczyć o maksymalne obroty (lepsze niższe obroty przy większej śrubie) to da się ustawić taki motor bez nitra a może świadczyć o tym to, że była to jedna z najszybszych łódek w klasie w tamtym czasie (mimo małego doświadczenia w pływaniu córka wygrała zawody z seniorami w SCHWEDT oraz parę innych). Mam nadzieję, że na tej łódce, z tym silnikiem oraz bez nitra w przyszłym roku wystartuje mój dorastający syn.
Reasumując o ile stosowanie innych olei zamiast rycyny jest do rozważenia to byłbym przeciw stosowaniu nitra.
Pozdrawiam
Krzysztof Ołbiński


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL