Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 gru 2024, 02:54

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 lis 2008, 23:40 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hallo,
wreszccie dojzalewm aby sie podzielic aktualnym stanem postepow w budowie mojej nowej FSR 35-

W zeszlym rokudopadla mnie zaraza (skad ja to znam) ipostanowilem sprobowac swoich sil w nowej klasie.I zeby bylo ciekawie postanowilem wybudowac wszystko sam od poczatku (back to the roots). Rozpoczalem od skonstruowania kadluba w CAD 3D. Potem bylo kopyto, formy itd.Kozystalem przy tym z moich skromnych doswiadczen w 15, a szczeglnie z mojej POTENZY gdzie z dobrym skutkiem sprawdzilem wiele nowych pomyslow.

W czasie kontrukcji przyjalem nastepujace zalozenia :
Silnik CMB 35
forma wykonana an wregach ze sklwjki 4 mm pokryta balsa 3 mm
brak klap wywazajacych,
Wszystkie kanty nad woda mocno zaokraglone (chroni przed piruetami)
Wszystko przykryte solidnymi oslonami, chroniacymi zawartosc w przypadkach blisdkich spotkan.
oraz wiele innychjak np odbitki zprzy zastosowaniu podcisnienia, formy w technice Giesskeramick itd

Na probe zalaczam jedno zdjecie. Jak sie uda i wzbudzi zainteresowanie to przedstawie caly przebieg budowy.


Załączniki:
Komentarz: pierwsze stadium budowy formy dna
L1.JPG
L1.JPG [ 38.06 KiB | Przeglądane 14810 razy ]
Komentarz: taki ma byc naped
L0.jpg
L0.jpg [ 20.42 KiB | Przeglądane 14806 razy ]
Komentarz: Sklejony kadlob lezy sobie w formie
LXX.jpg
LXX.jpg [ 15.24 KiB | Przeglądane 14806 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 lis 2008, 00:34 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bolo witaj w klubie :D :D :jajcarz: Pisz ile się da!!
Pozdrowienia. Nie wybieracie się do Polski w najbliższym czasie?
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 lis 2008, 10:40 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Czesc Bolek, ladny poczatek.
Twoj opis bardzo mnie interesuje, ale nietylko mnie, wiec tylko tak dalej.
Mam pytanie: jaki jest to ten silnik CMB ? Z pierscieniem albo ABC?

Pozdrowienia Adam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 lis 2008, 18:47 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hallo,
dzieki za zainteresowanie, a wiec jeszcze raz od poczatku. mysle ze zdjecia powiedza wiecej, jakby ktos mial pytania, to chenie odpowiem.

Do AC z Wroclawia: na razie sie nie wybieram,

do AC z Leverkusen: na zdjeciu jest motor Hoffa, ale moj ma pierscien.

Pozdrowienia
Bolek

PS. Ciag dalszy nastapi, ale to troche potrwa, bo nie moge dolaczac wiecej niz 5 zdjec.


Załączniki:
Komentarz: zaczalem od wersji wirtualnej w 3D
L0.jpg
L0.jpg [ 16.06 KiB | Przeglądane 14653 razy ]
Komentarz: werdsja wirtualna od rufy
L0H.jpg
L0H.jpg [ 18.85 KiB | Przeglądane 14650 razy ]
Komentarz: na poczatku byl wodor
L1.JPG
L1.JPG [ 62.14 KiB | Przeglądane 14652 razy ]
Komentarz: Szkielet
L3.jpg
L3.jpg [ 65.7 KiB | Przeglądane 14646 razy ]
Komentarz: dno w stanie surowym
L6.jpg
L6.jpg [ 51.4 KiB | Przeglądane 14636 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 lis 2008, 23:44 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Duze podobieństwo do "Potenzy" dostrzegam :wink:
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 00:09 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
hi,
pewne rozwiazania Vorslunda bardzo mi sie spodobaly i sprawdzily sie w praktyce w V15, szczegolnie przykrycie calego wnetrza jedna solidna pokrywa, tak ze zastosowalem je rowniez w swojej 35.
Sprzeglo elastyczne dwoprzegubowe (kardan, podobne do design M.Duchinski), osiowe lozyskowanie walu, zbiornik lutowany z blachy,oraz inne szczegoly tez zastosuje w nowej lodce. Co do z przechylonego silnika i rury poprowadzonej bokiem to stosowalem to juz przed 20 laty.
Nawiasem mowiac lodka bedzie sie nazywac LAMBO 35. Asocjacje do wloskich samochodow sportowych sa nieprzypadkowe.

Bolek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 12:21 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Czy można dowiedzieć się coś więcej o silniku i do zobaczenia na pomoście we Wrocławiu
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 14:14 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hi Marus
duzo o wszystkich motorkach CMB znajdziesz na http://www.cmbdeutschland.de/
Sa tez rysunki eksplozyjne i ceny.

Bolek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 22:35 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Co myślicie o takim rozwiązaniu przeniesienia napędu.


Obrazek



Układ składa się z tradycyjnego wału ale zmienione jest łożysko z kulkowego na stożkowe półoporowe a takie nigdy nie jest zakryte wiec dołożyłem dwa simeringi, ten od strony sprzęgła jest zamontowany w „nakrętce” która reguluje luz na tym łożysku (długosć wału do dławicy). Wał tez nie ma tulejki oporowej przykręcanej lecz cały jest grubszy na długości. Jednym z ważniejszych aspektów tego rozwiązania jest to że wraz ze wzrostem mocy silników nie wzrasta średnica wałów . Kiedyś wyciągając wał zauważyłem ślady na średnicy w miejscu oddalonym o 0.7mm od dławicy, ten wał musiał się wygiąć (chociaż na moment uderzenie, śmieć na wodzie) by zostawić ten ślad. Pogrubienie wału o 0.5 mm w minimalnym stopniu zwiększy wagę a wzrost wytrzymałości tym razem na zginanie + drgania+ masa koła zamachowego (ale to już nie na tam temacie).
Pozdrawiam i prosze o pomoc z moja rurą :( :( :( :( :(
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 22:55 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
hallo Marus,

mialem podobny system w FSR 15 Potenza, a w nowej 35 bedzie tez zastosowany. Tylko u mnie jest lozysko kulkowe i nie ma regulacji luzu.Jutro moze zamieszcze rysunek.W 15 wal byl caly 5 mm.
Gdzie masz problemy z rura?

Pozdrowienia
Bolek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 23:47 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Trzeba uważać gdzie i co się zapisuje bo można tak jak ja zapisać w czyimś poście. Przepraszam Bolek Miało być tylko u mnie ale czytałem twoje i kliknąłem.
Pozdrawiam Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lis 2008, 23:48 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 wrz 2007, 21:41
Posty: 113
Lokalizacja: P O L S K A
Witaj Maruś,
Bardzo fajny pomysł!
Zwłaszcza to łozysko stożkowe :?: przenoszące chyba napór wału na silnik - o to chodzi?
Moim zdaniem bedzie tylko problem przy wymianie łożyska i wału po ew. dzwonie np. miedzy kolejkami...
Wynika to z konieczności bardzo ciasnego pasowania pomiedzy lożyskiem, a wałem - jeśli będzie inaczej to takie rozwiązanie nie ma sensu ze względu na utratę właściwości oporowych takiego ułożyskowania.
Nie dawałbym natomiast simeringu od strony sruby - łożysko przy takich obrotach powinno być smarowane olejem tak jak w naszych 7,5.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lis 2008, 20:43 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hallo Marus,

w zalaczeniu szkic mjego rozwiazania.Jest tam zabudowane lozysko kulkowe, ktore przenosi spokojnie tez sily osiowe. Np lorzysko kulkowe typu 6000 ( 10 wewnatrz i 26 na zewnatrz) wg. producenta SKF moze miec maksymalne obciarzenie osiowe 500 N (ca. 50 Kg). Mysle ze lozyska stozkowe byloby troche przwymiarowene. Inna sprawa jest to ze najmniejsze katalogowe lozyska stozkowe lub kulkowe skosne maja maksymalna predkosc obrotowa ok 10-12000 obr/min. :cry: Dodatkowo zaastosowalbym osiowa sprezyne lub cos podobnego, aby Ci sie lozysko stozkowe nie rozjechalo w druga strone ( w strone sruby)w czasie grzania silnikow.
Acha, ja stosuje lozyska kulkowe o powiekszony luzie typu C3 lub C4 zakryte z obu stron, przenosza one jesze wieksze sily osiowe nie potrzebuja smarowania i sa ochronione przed brudem, piaskiem itp.

Pozdrowienia
Bolek

PS. dalszy ciag budowy . Jak powstawaly formy w nastepnym odcinku


Załączniki:
Komentarz: przekroj lozyska przedniego. Po lewej stronie pierwszy przegob sprzegla.
LAGER.jpg [51.19 KiB]
Pobrane 1636 razy
Komentarz: Dno poszlifowane i poszpachlowane gotowe do lakierowania
L8.jpg
L8.jpg [ 63.14 KiB | Przeglądane 14331 razy ]
Komentarz: Gotowa forma dna.
L10.jpg
L10.jpg [ 51.46 KiB | Przeglądane 14327 razy ]
Komentarz: Powstaje poklad
L11.jpg
L11.jpg [ 67.9 KiB | Przeglądane 14329 razy ]
Komentarz: Poklad w stanie surowym
L12.jpg
L12.jpg [ 63.02 KiB | Przeglądane 14331 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2008, 00:14 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 16 lut 2006, 00:21
Posty: 112
Lokalizacja: Wrocław
Widze że prace idą pełna parą super :D .Mam pytanie jakie wymiary będzie miała łodeczka ?
POZDRAWIAM ARTUR FEDOR


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lis 2008, 23:51 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hi Artur,
138 x 48 cm

Do Tego dalszy ciag, czyli powstawanie formy pokladu:

1. Kopyto pokryc cienko i rownomiernie pasta do oddzielania ( NIE PASTA DO PODLOGI ALBO DO BUTOW). Po ok 0.5 h polerowac i naniesc nastepna warstwe. To powtorzyc 5 razy.Nastepnie odczekac 24 h i naniesc 1 warstwe alkoholu poliwinylowego (PVA). Odczekac az wyschnie (1-2 h)

2.Naniesc jedna warstwe (1- 0.5 mm)zywicy do form (Formharz schwarz).

3. Po ok 1h gdy czarna zywica juz zzelowala ( jest miekka ale nie klei sie mocno do palca) wypelniam narozniki gesta masa (zywica + ok. 10% wlokna 3mm + klaczki bawelniane (Baumwollflocken))

4. Nakladam 2 warstwy tkaniny 163 g/m2

5. Na mokra tkanine klade 1 warstwe ceramiki odlewniczej ( Gisskeramik). Jest to skrzyzowanie tkaniny z mata o ciezarze 500 g/m2 przesycona w osobnym naczyniu czyms w rodzaju rzadkiego gipsu. Jej zalety to Jedna warstwa ma ok 5mm grubosci i wystarczy na forme w zupelnosci. W zwiazku z tym czas wykonania jest krotki, a forma jest bardzo ciezka (10 kg) i masywna. Czas twardnienia ok 3 h.

5. Po 24 h obcinam szlifierka katowa naddatki, zdejmuje forme, ewentualnie poprawiam w formie jakies niedokladnosci i gotowe.

Bolek


Załączniki:
Komentarz: Gotowe kopyto pokladu pokryte warstwa oddzielajaca
F1.jpg
F1.jpg [ 52.71 KiB | Przeglądane 13967 razy ]
Komentarz: jako pierwsza warstwa idzie zywica odlewnicza Czyli gelcoat do form
F2.jpg
F2.jpg [ 76.75 KiB | Przeglądane 13963 razy ]
Komentarz: kanty wypelnione i na calosc 2x tkanina szklana 163 g/m2
F3.jpg
F3.jpg [ 71.88 KiB | Przeglądane 13963 razy ]
Komentarz: jedna warstwa Giesskeramik (wg zalecen F-my R&G)
F4.jpg
F4.jpg [ 67.42 KiB | Przeglądane 13964 razy ]
Komentarz: Gotowe formy czekaja
F5.jpg
F5.jpg [ 71.93 KiB | Przeglądane 13964 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL