Dzięki uprzejmości i na prośbę kierownictwa sklepu Modele.pl, otrzymałem do testowania i oceny silnik spalinowy, który idealnie nadaje się do napędu łodeczek klasy Standard.
Silnik nazywa się AquaCraft .18 (3,0 cm) Marine. Kolega Ludek też, o ile wiem taki motorek otrzymał.
Motorek jest wyprodukowany w Japonii przez firmę Os Max.
Silnik ten można nabyć także pod nazwą 18CV RMX OS MAX.
AQU18 jest silnikiem przeznaczonym do napędu małych łódek, min takich jak nasze standardy.
Po wyjęciu z pudelka rzuca się w oczy jakość wykonania motorka . Odlew karteru jest zrobiony idealnie. Wszystkie silniki Os Max są wykonywane z najwyższą jakością, a odlewy aluminiowe są zdecydowanie lepsze niż np w CMB.
Silnik ma fabrycznie zamontowane urządzonko rozruchowe . Do motorka dołączony został gaźnik rc. Gaźnik ten bardzo dobrze rozwiązane podawanie paliwa.
Iglica regulacji paliwa jest zamontowana pionowo, co bardzo ułatwia regulację . Gaźnik ten pozwala na bardzo dokładną i precyzyjną regulację paliwa. Nie ma żadnych luzów i na pewno żadne iglice nie będą się z niego samoczynnie wykręcać, tak jak to miało miejsce w gaźniku ASP.
Silnik ten rozłożyłem na czynniki pierwsze.
Po rozkręceniu okazało się ,że jest on idealnie czysty i nawet nie trzeba go było wstępnie myć.Ja jednak wszystkie elementy umyłem z fabrycznego oleju konserwującego.
Tu także rzuca się w oczy jakość wykonania poszczególnych elementów.
Porównując wykonanie obu silników ASP 21 i AQU18 to ten drugi wykonany jest nieco dokładniej.
Pasowanie tulei z tłokiem jest wykonane idealnie. Pomimo tego, że silnik ma tuleję stalową chromowaną i aluminiowy tłok to i tak kompresja i brak oporów tarcia umożliwia szybkie uruchamianie silnika, bez żadnych problemów.
Taki dobór materiałów miał na celu za pewne długą żywotność silnika i bezproblemową pracę. I to na pewno się udało.
Ciekawie zbudowany jest korbowód. Na górze i na dole ma takie same wymiary. sworzeń tłokowy na obu końcach ma wkładki teflonowe które znacząco zmniejszają opory tarcia.
Silnik uruchomiłem od tzw "pierwszego kopa" i bez komplikacji. Wg mnie nie wymaga on zbyt długiego docierania, w przeciwieństwie do ASP.
Motorek AQU18 ten ma pojemność 3 cm co wg mnie niczemu nie przeszkadza.
Jeżeli moc podawana przez producenta jest taka jak podaje, to wg mnie jest wystarczająca do napędu standarcików.
Są też minusy.
Motorek jest sprzedawany bez koła zamachowego, tłumika i sprzęgła.
Pod tym względem ASP21 jest bardziej wyposażony. W ASP te detale są dodawane jako wyposażenie standardowe.
Do AQU18 koło zamachowe i łoże można dokupić w TOWER HOBBIES (koszt koła 9$)
Pocieszające jest to, że do tego silnika idealnie pasuje tłumik od ASP21. Tłumik taki można kupić w sklepie MODELE. PL.
Ja koło zamachowe wytoczyłem samodzielnie. Wykorzystałem do tego tarczę zabieraka dodawaną do kompletu. zastosowałem sprzęgło firmy PROFIL SERVICE.
wymagało to niewielkich przeróbek.Należy nagwintować część sprzęgła która, normalnie jest zamocowana na wale gwintem M5 i po problemie. Wbrew pozorom ,to plastykowe sprzęgiełko jest bardzo mocne i nie ma z nim większych problemów. Należy tylko zmieniać co jakiś czas plastykową wkładkę która nieco się "wybija".
Do silnika dodawana jest ciepła świeca OS. Uważać trzeba, żeby jej zbytnio nie rozgrzewać, bo spali się zanim uruchomimy motorek.
Oto dane podawane przez producenta:
SPECIFICATIONS
Stock Number: OSMG1611
Displacement: 0.18 cu in (3.0 cc)
Bore: 0.63 in (16.0 mm)
Stroke: 0.59 in (15 mm)
Practical rpm: 3,000-32,000
Output: 1.35 hp @ 28,000 rpm
Weight w/o pull start: 8.24 oz (233.6 g)
Weight w/pull start: 10.25 oz (290.6 g)
Jeżeli są prawdziwe , to mamy całkiem "rześki " motorek mocniejszy nawet od ASP3,5.
Cena detaliczna w MODELE.sklep. PL wynosi 300zł. do tego trzeba doliczyć koszt tłumika, ale tu myślę ,że nie będzie on zbyt drogi.
Jeżeli koło zamachowe wytoczymy we własnym zakresie to koszt zakupu może się zamknąć w kwocie 320-330 zł.
Myślę,że motorek warty jest tej ceny, zwłaszcza,że za tą cenę dostajemy dość dużo mocy w tak małym silniku.
O pracy tego silnika napiszę w chwili kiedy będzie on sprawdzony w terenie.
Dodatkowych informacji o zakupie silnika i części zamiennych należy szukać tu:
http://www.Modele.sklep.plA.C.